Μία ανάλυση της ιστορικής νίκης της Beyoncé στα Grammy 2025.
Στα Βραβεία Grammy 2025 την Κυριακή, η Beyoncé κέρδισε επιτέλους το βραβείο για το Άλμπουμ της Χρονιάς με το «Cowboy Carter», ένα φιλόδοξο μείγμα country και American roots μουσικής, τερματίζοντας ένα σερί τεσσάρων συνεχόμενων ηττών που προβλημάτιζε εδώ και καιρό τους θαυμαστές και τους ειδήμονες της βιομηχανίας.
Με αυτή τη νίκη, έγινε μόλις η τέταρτη μαύρη γυναίκα — και η πρώτη μετά τη Lauryn Hill το 1999 — που λαμβάνει το κορυφαίο βραβείο των Grammy.
«Έχουν περάσει πολλά, πολλά χρόνια», είπε η Beyoncé με ένα πλατύ χαμόγελο όταν παρέλαβε το βραβείο.
Το πώς επικράτησε με το «Cowboy Carter» — ένα άλμπουμ που ξέφευγε από την πεπατημένη σε μία καριέρα που είναι σε μεγάλο βαθμό στη R&B και την pop — είναι μία ιστορία τόσο για τις δικές της προσπάθειες όσο και για τις εσωτερικές λειτουργίες της Ακαδημίας Ηχογράφησης, του οργανισμού πίσω από τα Grammy, και του εξελισσόμενου σώματος ψηφοφόρων εντός αυτής.
Η νίκη της Beyoncé έσωσε ουσιαστικά τα Grammy από μία ακόμη καταστροφή σε επίπεδο δημοσίων σχέσεων, μετά από χρόνια παραπόνων όχι μόνο για τις ήττες της τραγουδίστριας αλλά και για το κακό ιστορικό της Ακαδημίας Ηχογράφησης στην επιβράβευση μαύρων καλλιτεχνών στις κορυφαίες κατηγορίες της διοργάνωσης.
«Τα Grammy είχαν ένα πράγμα να κάνουν, και το έκαναν», δήλωσε ο Bill Werde, διευθυντής του Προγράμματος Μουσικής Βιομηχανίας Bandier στο Πανεπιστήμιο Syracuse.
Η Ακαδημία Ηχογράφησης και ο διευθύνων σύμβουλός της, Harvey Mason Jr., σημείωσαν μία ακόμη νίκη την Κυριακή καλωσορίζοντας ξανά τον The Weeknd, ο οποίος πριν από τέσσερα χρόνια είχε επιτεθεί στα Grammy για τις πρακτικές ψηφοφορίας του και είχε μποϊκοτάρει τα βραβεία.
Όπως σημείωσαν καλλιτέχνες όπως η Diana Ross και η Miley Cyrus στην τελετή απονομή της Κυριακής, οι νικητές των Grammy επιλέγονται από 13.000 μέλη της Ακαδημίας Ηχογράφησης, οι οποίοι πρέπει να αποδείξουν την ιδιότητά τους ως εργαζόμενοι επαγγελματίες της μουσικής για να ψηφίσουν.
Αυτή η προϋπόθεση, ως ομότιμοι των δημιουργών που βρίσκονται στην ψηφοφορία, είναι κεντρικής σημασίας για την αίσθηση νομιμότητας των Grammy.
Αλλά μπορεί επίσης να είναι μία αδυναμία για την Ακαδημία Ηχογράφησης, Οι ψηφοφόροι της πρέπει να βαδίσουν σε μία λεπτή γραμμή μεταξύ της λήψης υποκειμενικών αποφάσεων, με βάση την αξία του καλλιτέχνη, και της πλοήγησης στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της pop μουσικής.
Ασταθείς, συντηρητικές επιλογές — όπως η νίκη του Herbie Hancock επί της Amy Winehouse και του Kanye West το 2008 ή του Beck επί της Beyoncé το 2015 — υπονομεύσουν την αντίληψη του κοινού για τα Grammy και να υποβαθμίσουν την αξία του.
Γνωρίζοντάς το αυτό, η Ακαδημία Ηχογράφησης εργάζεται για να ανανεώσει και να διαφοροποιήσει το σύνολο των μελών της.
Σύμφωνα με τον οργανισμό, το 66 τοις εκατό των σημερινών ψηφοφόρων έχουν ενταχθεί από το 2019 — μεταξύ αυτών 3.000 γυναίκες — και το 38 τοις εκατό του σώματος ψηφοφόρων είναι πλέον έγχρωμοι. Πιο διακριτικά, η Ακαδημία Ηχογράφησης έχει επίσης αφαιρέσει τη δυνατότητα ψήφου σε πολλά από τα ανενεργά παλαιότερα μέλη.
«Θέλω απλώς να βεβαιωθώ ότι αντιπροσωπεύουμε με ακρίβεια τι συμβαίνει στη μουσική σε κάθε δεδομένη στιγμή», τόνισε ο Harvey Mason Jr.
Αυτές οι αλλαγές μπορεί κάλλιστα να βελτίωσαν τις πιθανότητες της Beyoncé φέτος. Αλλά η δημογραφική σύνθεση από μόνη τους δεν αρκούν για να γείρουν την πλάστιγγα.
Κατά κάποιο τρόπο, το «Cowboy Carter» έπαιξε με τις εδραιωμένες τάσεις των ψηφοφόρων των Grammy, νέων ή παλαιών.
Με έμφαση στην American roots, απείχε πολύ από τη συνήθη μουσική της Beyoncé, αλλά περιλάμβανε ιερές παραδόσεις και πρακτικές δημιουργίας μουσικής.
Όταν ανακοίνωσε το άλμπουμ, η Beyoncé εξήγησε ότι είχε επιλέξει «πραγματικά όργανα» όπως μπάντζο, όργανα και έγχορδα, και απέφυγε την τεχνητή νοημοσύνη και τα ψηφιακά φίλτρα. Πιο αποτελεσματικό δέλεαρ για τα Grammy είναι δύσκολο να βρεθεί.
Το άλμπουμ ήταν μία διεκδίκηση των μαύρων ριζών της country, και του ρόλου που έχουν παίξει οι γυναίκες στην ιστορία της.
Στην ομιλία της, η Beyoncé αφιέρωσε το βραβείο Grammy για το Άλμπουμ της Χρονιας στη Linda Martell, την πρώτη μαύρη γυναίκα που εμφανίστηκε στο Grand Ole Opry, αν και οι περισσότερες ιστορίες της country την είχαν έκτοτε υποβιβάσει σε μία υποσημείωση.
«Αφιέρωσε αυτό το βραβείο στη Linda Martell ήταν για να τονίσει και να ενισχύσει πραγματικά την ιδέα ότι ήμασταν πάντα εδώ», δήλωσε η Treva B. Lindsey, καθηγήτρια στο Ohio State University που έχει γράψει για την Beyoncé.
«Απλώς δεν μας έχετε ακούσει, δεν μας έχετε δει, δεν έχετε επιβεβαιώσει την παρουσία μας και τη συμβολή μας σε αυτή την παράδοση.», πρόσθεσε.
Αλλά το «Cowboy Carter» είναι επίσης μία μεγάλη, φιλόξενη σκηνή, με συμμετοχές από την Dolly Parton και τον Willie Nelson και μία ευλαβική διασκευή του «Blackbird» των Beatles.
Αυτή η διασκευή περιελάμβανε δεύτερα φωνητικά από μία ομάδα νεαρών μαύρων γυναικών στη country μουσική, αν και στο άλμπουμ η Beyoncé έκανε επίσης ντουέτο με λευκούς σταρ που φλερτάρουν με την country όπως η Μιλευ Cyrus και ο Post Malone.
Το «Cowboy Carter» δεν ήταν σε καμία περίπτωση το άλμπουμ της Beyoncé με την καλύτερη υποδοχή, με ορισμένους κριτικούς να το βρίσκουν υπερβολικά φορτωμένο.
Αλλά σε μία ακόμη παράδοση των Grammy, οι ψηφοφόροι είδαν μία ευκαιρία να εξιλεωθούν για παλαιότερα λάθη ου παρελθόντος και παραλείψεις δίνοντας τη νίκη σε ένα άλμπουμ ύστερης περιόδου από μία δεξιοτέχνη της οποίας τα προηγούμενα αριστουργήματα τα είχαν αγνοήσει παραβλέψει.
Οι μακροχρόνιοι παρατηρητές των Grammy το γνωρίζουν αυτό ως το φαινόμενο Steely Dan, μετά τη νίκη του σπουδαίου jazz-rock συγκροτήματος της δεκαετίας του 1970 με το «Two Against Nature» το 2001.
Ο Harvey Mason Jr., ο οποίος ανέλαβε τα καθήκοντά του το 2020, δήλωσε ότι καλωσόρισε την κριτική ως καταλύτη για βελτίωση.
Η διαμαρτυρία του The Weeknd επικεντρώθηκε στη χρήση των ανώνυμων επιτροπών από την ακαδημία που εξέταζαν τις υποψηφιότητες και μερικές φορές παρέκαμπταν το σώμα ψηφοφορίας στη σύνθεση των ψηφοδελτίων. Αυτές οι επιτροπές καταργήθηκαν σε μεγάλο βαθμό το 2021.
«Η ελπίδα μου είναι ότι όλα τα βραβεία μας θα απονέμονται σε ανθρώπους που τα αξίζουν και κάνουν σπουδαία μουσική», ανέφερε ο Mason.
«Θα δεχτούμε επίσης κριτική. Και αν υπάρχουν έγκυρα σημεία εποικοδομητικής κριτικής που μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε στη διαδικασία μας για να γίνουμε καλύτεροι, τότε θα τα χρησιμοποιήσουμε», είπε.