Ο Brian May των Queen δηλώνει ότι «κανείς δεν θα μπορεί να αντέξει οικονομικά να κάνει μουσική» χωρίς την προστασία των δημιουργών από τις «μοχθηρά αλαζονικές» εταιρείες τεχνητής νοημοσύνης.
Η συζήτηση για τη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική βιομηχανία έχει πάρει μεγάλες διαστάσεις, με τον Brian May, τον θρυλικό κιθαρίστα των Queen, να προσθέτει τη δική του φωνή σε αυτόν τον διάλογο.
Την Τρίτη, 25 Φεβρουαρίου, περισσότεροι από 1.000 καλλιτέχνες, ανάμεσά τους οι Damon Albarn, Kate Bush και Annie Lennox, κυκλοφόρησαν έναν «σιωπηλό δίσκο» ως ένδειξη διαμαρτυρίας για τις προτεινόμενες αλλαγές από την κυβέρνηση του Ηνωμένου Βασιλείου στους νόμους περί πνευματικών δικαιωμάτων που σχετίζονται με την τεχνητή νοημοσύνη.
Αυτή η πρωτοβουλία έρχεται ως απάντηση στα σχέδια της βρετανικής κυβέρνησης να τροποποιήσει τη νομοθεσία, διευκολύνοντας τις πλατφόρμες τεχνητής νοημοσύνης να αναπτύσσουν και να εκπαιδεύουν τα μοντέλα τους χρησιμοποιώντας έργα που προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα, χωρίς να απαιτείται άδεια από τους δημιουργούς.
Σύμφωνα με τις προτεινόμενες αλλαγές, οι πλατφόρμες αυτές θα μπορούν να χρησιμοποιούν υλικό από το διαδίκτυο χωρίς να σέβονται τα πνευματικά δικαιώματα, εφόσον η χρήση γίνεται για σκοπούς «εξόρυξης κειμένου ή δεδομένων».
Αυτό θα επιτρέπεται, εκτός εάν οι κάτοχοι των δικαιωμάτων επιλέξουν ρητά να εξαιρεθούν από αυτήν τη διαδικασία.
Ο Brian May είναι ο τελευταίος που εντάχθηκε σε αυτήν τη διαμαρτυρία, συμμετέχοντας ειδικότερα σε μία καμπάνια της εφημερίδας Daily Mail. Η εφημερίδα φιλοξενεί τις απόψεις του κιθαρίστα για το ζήτημα, αποτυπώνοντας την ανησυχία του για τις επιπτώσεις της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική.
«Ο φόβος μου είναι ότι είναι ήδη πολύ αργά. Αυτή η κλοπή έχει ήδη συντελεστεί και είναι αδύνατο να σταματήσει, όπως τόσες άλλες παραβιάσεις που οι μοχθηρά αλαζονικοί δισεκατομμυριούχοι ιδιοκτήτες της τεχνητής νοημοσύνης και των μέσων κοινωνικής δικτύωσης επιφέρουν στις ζωές μας. Το μέλλον έχει ήδη αλλάξει για πάντα», δήλωσε ο Brian May στην Daily Mail.
«Ωστόσο, χαιρετίζω αυτήν την καμπάνια που σκοπεύει να ευαισθητοποιήσει το κοινό για όσα χάνονται. Ελπίζω να πετύχει στο να επιβραδύνει αυτήν την πορεία, γιατί αν δεν το κάνει, κανείς δεν θα μπορεί πλέον να αντέξει οικονομικά να δημιουργεί μουσική από εδώ και στο εξής», τόνισε ο κιθαρίστας των Queen.
Το 2023, ο Brian May είχε ήδη κρούσει τον κώδωνα του κινδύνου για την «τρομακτικά τεράστια» παρουσία της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική.
«Πιστεύω ότι μέχρι αυτήν την εποχή του επόμενου χρόνου, το τοπίο θα είναι εντελώς διαφορετικό. Δεν θα ξέρουμε πού βρισκόμαστε. Δεν θα μπορούμε να διακρίνουμε τι έχει δημιουργηθεί από την τεχνητή νοημοσύνη και τι από ανθρώπους», είπε τότε.
Οι προβλέψεις του φαίνεται να επιβεβαιώνονται, καθώς η συζήτηση για την τεχνητή νοημοσύνη και τη χρήση της στη δημιουργία περιεχομένου εντείνεται, με καλλιτέχνες και δημιουργούς να εκφράζουν τις ανησυχίες τους για το μέλλον της τέχνης τους.
Η θέση της κυβέρνησης και η αντίδραση των καλλιτεχνών
Αναφορικά με την προτεινόμενη αλλαγή στη νομοθεσία του Ηνωμένου Βασιλείου, εκπρόσωπος του Υπουργείο Επιστήμης, Καινοτομίας και Τεχνολογίας (DSIT) δήλωσε ότι το τρέχον καθεστώς «εμποδίζει τις δημιουργικές βιομηχανίες, τα μέσα ενημέρωσης και τον τομέα της τεχνητής νοημοσύνης να αξιοποιήσουν πλήρως τις δυνατότητές τους».
Επίσης, υποστήριξε ότι οι αλλαγές που συζητούνται θα «προστατεύσουν τα συμφέροντα τόσο των προγραμματιστών της τεχνητής νοημοσύνης όσο και των κατόχων δικαιωμάτων», προσφέροντας μία λύση που θα επιτρέψει και στους δύο να ευδοκιμήσουν.
Ωστόσο, πολλοί καλλιτέχνες έχουν προειδοποιήσει ότι η χρήση της φωνής τους από την τεχνητή νοημοσύνη θα μπορούσε να απειλήσει τις καριέρες τους και επισημαίνουν ότι είναι μη ρεαλιστικό να αναμένεται από χιλιάδες δημιουργούς να επικοινωνήσουν μεμονωμένα για να εξαιρεθούν από τη χρήση του υλικού τους.
Η δημόσια διαβούλευση για τις νομικές αλλαγές ολοκληρώθηκε την Τρίτη 25 Φεβρουαρίου, αφήνοντας ανοιχτό το πεδίο για περαιτέρω εξελίξεις.
Η ανησυχία των καλλιτεχνών δεν περιορίζεται μόνο στις νομικές πτυχές, αλλά επεκτείνεται και στις πρακτικές συνέπειες που η τεχνητή νοημοσύνη φέρνει στη μουσική βιομηχανία.
Η αυξανόμενη χρήση της τεχνητής νοημοσύνης στη μουσική βιομηχανία έχει ήδη αρχίσει να γίνεται εμφανής, με τις επιπτώσεις της να επηρεάζουν όχι μόνο την καλλιτεχνική έκφραση αλλά και την οικονομική βιωσιμότητα των δημιουργών.
Πριν από μόλις δύο μήνες, μία νέα μελέτη της Διεθνούς Συνομοσπονδίας Εταιρειών Στιχουργών και Συνθετών (CISAC) έφερε στην επιφάνεια μία σοκαριστική προειδοποίηση: οι άνθρωποι που εργάζονται στον χώρο της μουσικής είναι πιθανό να χάσουν το ένα πέμπτο του εισοδήματός τους εξαιτίας της τεχνητής νοημοσύνης μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια.
Αυτή η πρόβλεψη υπογραμμίζει την επείγουσα ανάγκη για μέτρα που θα εξισορροπήσουν την τεχνολογική πρόοδο με την προστασία των καλλιτεχνών.
Η δυνατότητα της τεχνητής νοημοσύνης να παράγει μουσική, να μιμείται φωνές και να δημιουργεί περιεχόμενο με ελάχιστο κόστος θέτει σε κίνδυνο τη βιωσιμότητα της ανθρώπινης δημιουργίας.
Το μέλλον της μουσικής στην εποχή της τεχνητής νοημοσύνης
Η συζήτηση για την τεχνητή νοημοσύνη στη μουσική δεν είναι απλώς ένα νομικό ή τεχνολογικό ζήτημα· είναι μία υπαρξιακή πρόκληση για την ίδια την τέχνη.
Οι απόψεις του Brian May αντικατοπτρίζουν έναν βαθύτερο φόβο: ότι η ανεξέλεγκτη εξάπλωση της τεχνητής νοημοσύνης μπορεί να οδηγήσει σε έναν κόσμο όπου η διάκριση μεταξύ ανθρώπινης και μηχανικής δημιουργίας θα γίνει αδύνατη.
Οι καλλιτέχνες, από την πλευρά τους, ζητούν έναν δίκαιο και ισορροπημένο τρόπο συνύπαρξης με την τεχνολογία, που δεν θα υπονομεύει την εργασία και τη δημιουργικότητά τους.
Η σιωπηλή διαμαρτυρία των 1.000 καλλιτεχνών, η φωνή του Brian May και οι προειδοποιήσεις των μελετών συνθέτουν ένα σύνθετο παζλ, το οποίο καλεί την κοινωνία να αναλογιστεί τις αξίες που θέλει να διατηρήσει.
Καθώς η τεχνητή νοημοσύνη συνεχίζει να εισβάλλει στη μουσική βιομηχανία, η ανάγκη για ευαισθητοποίηση, διάλογο και δράση γίνεται πιο επιτακτική από ποτέ.
Το ερώτημα που παραμένει είναι αν η ανθρωπότητα θα καταφέρει να βρει τη χρυσή τομή ανάμεσα στην καινοτομία και την παράδοση, διασφαλίζοντας ότι η μουσική θα παραμείνει μία ζωντανή, ανθρώπινη τέχνη.