Μία αναδρομή σε μερικές από τις πιο εντυπωσιακές στιγμές της συναρπαστικής ζωής του David Bowie.
Στις 10 Ιανουαρίου 2016 ο απρόσμενος θάνατος του David Bowie προκάλεσε σοκ σε ολόκληρο το μουσικό τοπίο.
Ο David Bowie, που γεννήθηκε στις 8 Ιανουαρίου 1947, ήταν πολλά περισσότερα από έναν από τους πιο πρωτοποριακούς, επεκτατικούς και ατρόμητους μουσικούς της εποχής του- ήταν επίσης ένας καταξιωμένος ηθοποιός, ζωγράφος, φιλάνθρωπος και πολλά άλλα. Από πολλές απόψεις, λοιπόν, η απώλειά του ήταν τόσο τραγική και σουρεαλιστική επειδή η ζωή του ήταν τόσο συναρπαστική και απαράμιλλη.
Προς τιμήν της ζωής και του θανάτου του, που επήλθε μόλις δύο ημέρες αφότου έκλεισε τα 69 του χρόνια, συντάξαμε την παρακάτω λίστα με τις 10 φορές που ο David Bowie απέδειξε τον μοναδικό μαγνητισμό και το ταλέντο του.
Από ένα πρωτοποριακό art rock alter ego και τον αινιγματικό ρόλο στην τηλεοπτική σειρά-ορόσημο «Twin Peaks» του David Lynch μέχρι τον προφητικό τελευταίο δίσκο του και την υπεράσπιση της ίσης φυλετικής εκπροσώπησης στην τηλεόραση, αυτές είναι μόνο μερικές από τις πολλές, πολλές περιπτώσεις που ο Thin White Duke ήταν ο πιο cool άνθρωπος που έπεσε στη Γη.
Η εμφάνιση του Ziggy Stardust (1972)
Το πρώτο επίσημο alter ego του David Bowie, ο Ziggy Stardust, ήταν και το πιο διαχρονικό του.
Συνδυάζοντας το ανδρόγυνο που υπήρχε στα προηγούμενα άλμπουμ με την proto-punk απόχρωση του Iggy Pop και του Lou Reed, ο David Bowie προσχώρησε σε ομότεχνούς του, όπως ο Peter Gabriel των Genesis, για να φέρει μία απόκοσμη θεατρικότητα στη ροκ μουσική.
Είχε διαμορφώσει τον χαρακτήρα και την ιστορία του Ziggy Stardust πριν ακόμα κυκλοφορήσει το «Hunky Dory» τον Δεκέμβριο του 1971, ωστόσο εμφανίστηκε επίσημα ως Ziggy Stardust στις 10 Φεβρουαρίου 1972, σε μια συναυλία με τους Spiders from Mars στην παμπ Toby Jug στο Λονδίνο.
Ντυμένος με εκκεντρική ενδυμασία και με ένα λαμπερό κόκκινο χτένισμα, ανακοίνωσε ένα τολμηρό και αινιγματικό, αλλά και κομβικό βήμα στην καλλιτεχνική εξέλιξή του, καθώς και ένα πρωτοποριακό σύμβολο της δύναμης και των απεριόριστων δυνατοτήτων των ζωντανών εμφανίσεων.
«1984» (1974)
Ο David Bowie είχε εμμονή με το μυθιστόρημα «1984» του Όργουελ από την εποχή που μεγάλωνε στο μεταπολεμικό Bromley, σε ένα σπίτι λιγότερο από ένα μίλι μακριά από τη γενέτειρα του Χ. Τζ. Γουέλς.
«Πάντα ένιωθες ότι βρισκόσουν στο 1984. Αυτή είναι η ζοφερή και αμετακίνητη κοινωνία στην οποία πολλοί από εμάς νιώθαμε ότι μεγαλώσαμε…», είχε αναφέρει.
Και τον Νοέμβριο του 1973, ο David Bowie είπε στον William Burroughs ότι διασκευάζει το μυθιστόρημα για την τηλεόραση και έδωσε στο τηλεοπτικό πρόγραμμα του NBC τον σκανδαλώδη τίτλο «The 1980 Floor Show». Κατά τη διάρκεια του σόου, παρουσίασε για πρώτη φορά ένα νέο τραγούδι με τίτλο «1984/Dodo», ένα από τα 20 που ισχυρίστηκε ότι έγραψε για τη συγκεκριμένη τηλεοπτική μεταφορά.
Ωστόσο, οι προσπάθειες να γράψει ένα θεατρικό σενάριο με τον Αμερικανό θεατρικό συγγραφέα Tony Ingrassia δεν κατέληξαν πουθενά.
Η εκλιπούσα σύζυγος του Όργουελ, Σόνια Όργουελ, αρνήθηκε να δώσει άδεια για το ροκ μιούζικαλ του. «Για ένα άτομο που παντρεύτηκε έναν σοσιαλιστή με κομμουνιστικές τάσεις, ήταν η μεγαλύτερη σνομπ της ανώτερης τάξης που συνάντησα στη ζωή μου», δήλωσε ο David Bowie στον συγγραφέα του «Circus», Ben Edmonds.
Η Σόνια Όργουελ όντως δεν συμπαθούσε την ιδέα, αλλά, για να είμαστε δίκαιοι, δεν είχε επίσης εγκρίνει καμία διασκευή του «1984» σε οποιοδήποτε μέσο μετά την αποτυχία της ταινίας του 1956.
Έτσι, το όγδοο άλμπουμ του David Bowie, με τον αρχικό τίτλο «We Are the Dead», ήταν, λοιπόν, μία τελευταία προσπάθεια.
«Για να είμαι απόλυτα ειλικρινής μαζί σας… το όλο πράγμα ήταν αρχικά το 19-καταραμένο-84. Δεν ήθελα ποτέ να κάνω θεατρικό μιούζικαλ το «Diamond Dogs», αυτό που ήθελα ήταν το «1984»», παραδέχτηκε.
Είναι δύσκολο να πιστέψει κανείς ότι ένας εκκεντρικός, ηδονιστής, αμφιφυλόφιλος ροκ σταρ θα είχε καλύτερη τύχη με την 70χρονη σύζυγο του Όργουελ.
Η σύλληψή του για μαριχουάνα (1976)
Κάθε φοβερό πράγμα που νομίζετε ότι έχετε κάνει, απλά θυμηθείτε ότι ο David Bowie το έκανε πρώτος και το έκανε καλύτερα.
Ο David Bowie πέρασε τους πρώτους πέντε μήνες του 1976 πραγματοποιώντας την περιοδεία «Isolar» για την προώθηση του ολοκληρωμένου δίσκου του «Station to Station». Είναι το περιβόητο άλμπουμ που ηχογράφησε ο David Bowie ενώ ζούσε στο Λος Άντζελες, έχοντας μία ακραία ψύχωση με την κοκαΐνη.
Τη νύχτα της 20ής Μαρτίου 1976, μετά την εμφάνισή του στο Community War Memorial Arena στο Ρότσεστερ της Νέας Υόρκης, ο David Bowie αποσύρθηκε στο ξενοδοχείο Americana Rochester για ένα πάρτι με τον Iggy Pop και μερικούς νέους φίλους.
Σε αυτή την παρέα των νέων φίλων περιλαμβάνονταν και δύο μυστικές γυναίκες αστυνομικοί που ερευνούσαν μία πληροφορία ότι ο David Bowie ταξίδευε έχοντας μαζί του κοκαΐνη. Αν και δεν βρήκαν ποτέ κανένα ίχνος κοκαΐνης, εντόπισαν, ωστόσο, μαριχουάνα στο δωμάτιό του.
Ο David Bowie έκανε σχεδόν τα πάντα με αβίαστο στυλ και χάρη. Ακόμα και όταν συνελήφγθη για κατοχή μαριχουάνας και του τράβηξαν φωτογραφία σήμανσης από την αστυνομία. Μόνο ο David Bowie μπορούσε να πάρει μία φωτογραφία σήμανσης και να την κάνει να μοιάζει με εξώφυλλο δίσκου. Ήταν τόσο καλός.
Black Artists Matter (1983)
Πέντε χρόνια μετά την αναπάντεχη είδηση του θανάτου του, όλοι μας σε όλο τον κόσμο αναπολούμε όλους τους λόγους για τους οποίους αγαπάμε τον David Bowie. Ένας από τους καλύτερους είναι μία συνέντευξη που έδωσε ο David Bowie το 1983 στο MTV και στον αρχικό του VJ Mark Goodman κατά την προώθηση του «Let’s Dance».
Ο David Bowie συγκρούεται με το μόλις δύο ετών τότε τηλεοπτικό δίκτυο για το γεγονός ότι δεν έπαιζε σχεδόν καθόλου βίντεο από μαύρους καλλιτέχνες. «Έχοντας παρακολουθήσει το MTV τους τελευταίους μήνες, είναι μία γερή επιχείρηση με πολλά πλεονεκτήματα. Απλά έχω μείνει άναυδος από το γεγονός ότι προβάλλονται τόσο λίγοι μαύροι καλλιτέχνες. Γιατί συμβαίνει αυτό;», ρώτησε.
Στους ανθρώπους αρέσει να λένε ότι ο David Bowie έφερε τον Goodman σε δύσκολη θέση και ο VJ προσπάθησε να υπερασπιστεί τους εργοδότες του.
«Νομίζω ότι προσπαθούμε να κινηθούμε προς αυτή την κατεύθυνση. Θέλουμε να παίζουμε καλλιτέχνες που φαίνεται ότι κάνουν μουσική που ταιριάζει με αυτό που θέλουμε να παίζουμε στο MTV. Η εταιρεία σκέφτεται με στενούς όρους», απάντησε ο Goodman.
Αλλά αυτή η προσπάθεια υπεκφυγής δεν απάντησε σχεδόν καθόλου στα εύλογα ερωτήματα του David Bowie. «Οι λίγοι μαύροι καλλιτέχνες που βλέπει κανείς προβάλλονται γύρω στις 2:30 το πρωί μέχρι τις 6:00. Πολύ λίγοι εμφανίζονται σε περίοπτη θέση κατά τη διάρκεια της ημέρας», σημείωσε.
Ο θρυλικός καλλιτέχνης έχει αφήσει πίσω του πολλές παρακαταθήκες, όμως αξιοθαύμαστο είναι το γεγονός ότι ήταν μία από τις λίγες φωνές λευκών στον χώρο της ροκ που είχαν το θάρρος να τα βάλουν ευθέως με το MTV.
Τζάρεθ ο Βασιλιάς των Καλικάντζαρων (1986)
Από όλους τους αξέχαστους ρόλους του ως ηθοποιός, ο David Bowie υποδύθηκε τον Jareth the Goblin King στην ταινία σκοτεινής φαντασίας «Labyrinth» του Jim Henson το 1986.
Φυσικά, ξεκινάει με αρκετά απολαυστικά τραγούδια κατά τη διάρκεια της προσπάθειάς του να μετατρέψει σε καλικάντζαρο τον Toby, τον μικρό ετεροθαλή αδελφό της Sarah που υποδυόταν Jennifer Connelly, σε καλικάντζαρο.
Κυνηγάει τη Sarah ενώ τραγουδάει μία μπαλάντα με συνθεσάιζερ, η οποία είναι εξίσου ρομαντική και μοχθηρή. Τόσο ερμηνευτικά όσο και εμφανισιακά, είναι ένα επιβλητικό μείγμα φανταχτερής και δυσοίωνης σεξουαλικότητας, όπως μόνο ο David Bowie θα μπορούσε να το πετύχει.
Ο David Bowie ως Phillip Jeffries στο «Twin Peaks: Fire Walk with Me» του David Lynch (1992)
Ο Phillip Jeffries είναι ένας ιδιόρρυθμος χαρακτήρας, αλλά και πάλι, στον κόσμο του «Twin Peaks», ποιος δεν είναι; Επομένως ήταν λογικό ο «Thin White Duke» να υποδυθεί τον ρόλο.
Ο David Bowie, ο οποίος έκανε μία αξιομνημόνευτη εμφάνιση στο «Twin Peaks: Fire Walk with Me», κατέληξε να είναι ένα από τα πιο σημαντικά κομμάτια της αναβίωσης της κλασικής σειράς και ένας καθοριστικός παράγοντας στην εξερεύνηση της ευρύτερης μυθολογίας του «Twin Peaks» από τον David Lynch.
Έφυγε από τη ζωή ενάμιση χρόνο πριν ο κόσμος δει τα νέα επεισόδια της σειράς, αλλά αυτό δεν σήμαινε ότι ο χαρακτήρας του θα έμενε εκτός.
Ο David Bowie δεν μπόρεσε να εμφανιστεί αυτοπροσώπως, αλλά έδωσε την έγκριση στον David Lynch και στους παραγωγούς της σειράς να χρησιμοποιήσουν τον Phillip Jeffries ανάλογα με τις ανάγκες. Ο Phillip Jeffries, όπως και ο κόσμος του «Twin Peaks» και ο ίδιος ο David Bowie, ήταν πάντα ένας αιθέριος και άπιαστος χαρακτήρας, πολύ μαγικός για τον κόσμο μας.
Η συναυλία για τη Νέα Υόρκη (2001)
Μόλις έξι εβδομάδες μετά την τρομοκρατική επίθεση της 11ης Σεπτεμβρίου 2001, ο Paul McCartney, σε μια πράξη αλληλεγγύης, διοργάνωσε τη «Συναυλία για τη Νέα Υόρκη», στην οποία έκανε μία εξαιρετική εμφάνιση ο David Bowie.
Ο Βρετανός ροκ σταρ ερμήνευσε μία απίστευτα συναισθηματική διασκευή του κλασικού τραγουδιού «America» των Simon & Garfunkel, καθισμένος με τα πόδια σταυρωμένα καθώς έπαιζε τη μελωδία του τραγουδιού σε ένα keyboard και τραγουδούσε στο κοινό με το χαρακτηριστικό του ύφος.
Αν και ο David Bowie κατάγεται από το Ηνωμένο Βασίλειο, πέρασε μεγάλο μέρος των δύο τελευταίων δεκαετιών της ζωής του μεταξύ Νέας Υόρκης και Λονδίνου με την οικογένειά του.
«Είναι λίγο σαν να βρίσκομαι σε διακοπές σε ένα μέρος (την Αμερική) που πάντα ήθελα να πάω και που δεν τελειώνουν. Έτσι, το «σπίτι» δεν είναι ακριβώς η σωστή λέξη, έτσι δεν είναι; Πραγματικά είμαι ακόμα Βρετανός, δεν μπορώ να το αποφύγω. Αλλά έχω φίλους εδώ», είχε δηλώσει.
Είτε Βρετανός, είτε Αμερικανός, είτε εξωγήινος από το διάστημα, ο κόσμος ήταν λίγο πιο φωτεινός και πολύ πιο συναρπαστικός με την παρουσία του David Bowie.
Η εμφάνιση στο «Extras» του Ricky Gervais (2006)
Η βραχύβια σειρά «Extras» του Ricky Gervais έγινε γνωστή για τις χιουμοριστικές εμφανίσεις διασημοτήτων και η συμμετοχή του David Bowie στο δεύτερο επεισόδιο της δεύτερης σεζόν – με τίτλο «David Bowie» – ήταν από τις καλύτερες κωμικές εμφανίσεις του τραγουδιστή.
Κατά τη διάρκεια του επεισοδίου, ο χαρακτήρας του Gervais, Andy, δέχεται αρνητικές κριτικές αντιδράσεις για την εκπομπή του, «When the Whistle Blows» και καθώς προσπαθεί να μιλήσει εμπιστευτικά στον David Bowie, εκείνος τον εμπαίζει με ένα οπερατικό τραγούδι με τίτλο «Little Fat Man».
Δεκάδες άνθρωποι τραγουδούν μαζί του καθώς ο David Bowie χαίρεται που αποκαλεί τον Andy «κλόουν με τον οποίο κανείς δεν γελάει». Ήταν ένας διασκεδαστικός τρόπος για τον David Bowie να συμμετάσχει στον αυτοσαρκασμό που αποτελεί το σήμα κατατεθέν του Ricky Gervais και να διακωμωδήσει ταυτόχρονα τη δική του εμβληματική μυσταγωγία.
Ο David Bowie συναντά τον Μπομπ Σφουγγαράκη (2007)
Ο David Bowie είχε πολλές συμμετοχές στην τηλεόραση και στον κινηματογράφο, αλλά μία που δεν τη γνωρίζουν όλοι είναι εκείνη όπου ο θρύλος της ροκ δάνεισε τη φωνή του το 2007 σε ένα 45λεπτο μουσικό επεισόδιο του Μπομπ Σφουγγαράκη με τίτλο «Atlantis SquarePantis».
Σε εκείνο το επεισόδιο έδωσε τη φωνή του στον Υψηλότατο Λόρδο, τον αυτοκράτορα των Ατλάντων της Ατλαντίδας: φύλακα και προστάτη του πλούτου, της εξουσίας, των τεχνών, των επιστημονικών επιτευγμάτων και, τέλος πάντων, της αρχαιότερης φούσκας του κόσμου.
Όπως και ο David Bowie, ο χαρακτήρας του είχε ένα μπλε μάτι. Και όπως και το προηγούμενο alter ego του, Ziggy Stardust, ήταν ένας φρικιαστικός, πολύχρωμος εξωγήινος.
Το music video «Lazarus» (2016)
Το άλμπουμ «Blackstar» του David Bowie, το οποίο δημιουργήθηκε ως ένα κύκνειο άσμα και «αποχαιρετιστήριο δώρο» προς τους θαυμαστές του (σύμφωνα με τον παραγωγό Tony Visconti), ήταν επίσης γεμάτο προβληματισμούς για τη θνητότητα. Ως εκ τούτου, είναι τόσο μουσικά περιπετειώδες όσο και στοιχειωτικό και το single «Lazarus» και το music video του είναι το καλύτερο παράδειγμα.
Το βίντεο για το τραγούδι, σε σκηνοθεσία του Johan Renck, είναι ένας προσωπικός επικήδειος με κάθε δυνατό τρόπο, που συνδυάζει μελαγχολικά κηρύγματα – «Κοιτάξτε εδώ πάνω, είμαι στον ουρανό / Έχω σημάδια που δεν φαίνονται» – με μια σκυθρωπή τζαζ ενορχήστρωση και θλιβερά πλάνα του David Bowie που φαίνεται να απλώνει το χέρι του στη μετά θάνατον ζωή.
Είναι ταυτόχρονα όμορφο και τρομακτικό, και τον δείχνει να αντιμετωπίζει το θάνατο όπως έκανε τα πάντα στη ζωή: με τους δικούς του όρους.