Μία νέα έκθεση της IFPI αναφέρει ότι οι ταχύτερα αναπτυσσόμενες αγορές απειλούν να εκτοπίσουν τελικά την Ευρώπη από τη θέση της ως η δεύτερη μεγαλύτερη αγορά ηχογραφημένης μουσικής μετά τις ΗΠΑ και τον Καναδά.
Η αγορά ηχογραφημένης μουσικής στην Ευρώπη κινδυνεύει να μείνει πίσω σε σχέση με άλλες παγκόσμιες περιοχές, εκτός αν οι ρυθμιστικές αρχές επιβάλουν αυστηρότερες προστασίες για τους καλλιτέχνες, τους δημιουργούς και τους δικαιούχους, σύμφωνα με μία νέα έκθεση της διεθνούς ένωσης δισκογραφικών εταιρειών IFPI.
Στην Ευρώπη, οι πωλήσεις μουσικής αυξήθηκαν πάνω από 8 δισεκατομμύρια δολάρια το 2023, αντιπροσωπεύοντας περισσότερο από το ένα τέταρτο των παγκόσμιων εσόδων (28,1%) και διατηρώντας τη μακροχρόνια θέση της ηπείρου ως η δεύτερη μεγαλύτερη περιοχή στον κόσμο για πωλήσεις ηχογραφημένης μουσικής, πίσω από τις ΗΠΑ και τον Καναδά, σύμφωνα με τα στοιχεία της IFPI.
Η εξέχουσα θέση της Ευρώπης απειλείται, ωστόσο, από άλλες αγορές μουσικής που αναπτύσσονται με ταχύτερους ρυθμούς, αναφέρει η πρώτη έκθεση της IFPI που επικεντρώνεται αποκλειστικά στην ηχογραφημένη μουσική στην Ευρωπαϊκή Ένωση και η οποία δημοσιεύθηκε την Τρίτη 10 Σεπτεμβρίου.
Πέρυσι, οι πωλήσεις μουσικής μεταξύ των 27 μελών της Ευρωπαϊκής Ένωσης — από την οποία το Ηνωμένο Βασίλειο αποχώρησε το 2020 — αυξήθηκαν κατά 8,7% φτάνοντας τα 5,2 δισεκατομμύρια ευρώ, σύμφωνα με την IFPI.
Ενώ αυτό το ποσό τοποθετεί την Ευρωπαϊκή Ένωση ακριβώς κάτω από τις ΗΠΑ σε όρους συνολικών εσόδων, αρκετές άλλες διεθνείς αγορές ξεπερνούν σημαντικά τον ρυθμό ανάπτυξής της χάρη στην ευρεία παγκόσμια υιοθέτηση των υπηρεσιών streaming μουσικής.
Παραδείγματα που αναφέρονται από την IFPI περιλαμβάνουν την Κίνα, όπου οι πωλήσεις μουσικής αυξήθηκαν κατά περισσότερο από 25%, φτάνοντας τα 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ το 2023· την Υποσαχάρια Αφρική, όπου σημειώθηκε αύξηση κατά 25%, φτάνοντας τα 85 εκατομμύρια ευρώ, το Μεξικό, όπου καταγράφηκε αύξηση κατά 18%, φτάνοντας τα 454 εκατομμύρια ευρώ και τη Μέση Ανατολή και τη Βόρεια Αφρική (MENA), που ανέβηκαν κατά 14%, φτάνοντας τα 102 εκατομμύρια ευρώ.
Αν και όλες αυτές οι περιοχές αναπτύσσονται από πολύ χαμηλότερες βάσεις σε σχέση με τις ώριμες αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως η Γαλλία και η Γερμανία — και έχουν δρόμο να διανύσουν πριν πλησιάσουν τις πωλήσεις μουσικής της ΕΕ — η IFPI ανέφερε ότι η ταχεία ανάπτυξή τους αποτελεί «προειδοποιητικό σημάδι» ότι η περιοχή αντιμετωπίζει έντονο ανταγωνισμό από τους παγκόσμιους ανταγωνιστές της.
Σημειωτέον, ορισμένες από αυτές τις ταχέως αναπτυσσόμενες αγορές μουσικής ήταν σχεδόν ανύπαρκτες μόλις πριν από μία δεκαετία.
Η έκθεση, που φέρει τον τίτλο «Μουσική στην ΕΕ: Μία Παγκόσμια Ευκαιρία», δημοσιεύεται τρεις μήνες μετά τις εκλογές του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου και πριν από την παρουσίαση της νέας Ευρωπαϊκής Επιτροπής, του εκτελεστικού σκέλους της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η οποία αναμένεται να πραγματοποιηθεί αργότερα αυτόν τον μήνα.
Η νέα ομάδα πολιτικών στις Βρυξέλλες θα είναι υπεύθυνη για την παρακολούθηση και την επιβολή της ήδη εγκεκριμένης νομοθεσίας της Ευρωπαϊκής Ένωσης, όπως ο Νόμος για τις Ψηφιακές Υπηρεσίες, ο Νόμος για τις Ψηφιακές Αγορές και ο Νόμος για την Τεχνητή Νοημοσύνη, οι οποίοι επηρεάζουν σε διάφορους βαθμούς τη μουσική βιομηχανία, σε ορισμένες περιπτώσεις σημαντικά.
«Η ΕΕ είναι ένας εξαιρετικά σημαντικός τόπος για τη μουσική», δήλωσε η Διευθύνουσα Σύμβουλος της IFPI, Victoria Oakley. «Ωστόσο, τα δεδομένα αυτής της έκθεσης μας δείχνουν ότι άλλα μέρη του κόσμου αναπτύσσονται και εξελίσσονται με ταχείς ρυθμούς και η ΕΕ κινδυνεύει να μείνει πίσω», σημείωσε.
Για να διασφαλιστεί ότι η μουσική αγορά της Ευρωπαϊκής Ένωσης θα παραμείνει ανταγωνιστική, η Oakley κάλεσε τους Ευρωπαίους νομοθέτες να παρέχουν «νομική βεβαιότητα και προστασία για τους δικαιούχους της μουσικής, υποστηρίζοντας την ανάπτυξη υπεύθυνης και ηθικής τεχνητής νοημοσύνης και δημιουργώντας έναν ανταγωνιστικό χώρο στον οποίο ο σημερινός δυναμικός τομέας της μουσικής μπορεί να εξελιχθεί».
«Σήμερα, η ευρωπαϊκή μουσική αντιμετωπίζει μεγάλο κίνδυνο αλλά και μία μεγάλη ευκαιρία. Το πώς οι νομοθέτες θα αντιμετωπίσουν αυτά τα ζητήματα θα βοηθήσει να καθοριστεί το μέλλον της», συνέχισε η Oakley.
Ένα συνοδευτικό δελτίο τύπου της IFPI αναφέρει ότι η έρευνά της περιγράφει πώς οι νομοθέτες μπορούν να βοηθήσουν «να εξασφαλίσουν ένα θετικό μέλλον για τη μουσική, σε μία κρίσιμη στιγμή για τη μουσική στην Ευρώπη», εν μέσω αυξανόμενου παγκόσμιου ανταγωνισμού.
Η έκθεση σημειώνει ότι, προσαρμοσμένα στον πληθωρισμό, τα έσοδα από την ηχογραφημένη μουσική στην Ευρωπαϊκή Ένωση πέρυσι ήταν μόλις το 61% του επιπέδου των εσόδων του 2001, όταν η μουσική βιομηχανία βρισκόταν στο απόγειο των εσόδων της.
Συγκεκριμένοι τομείς στους οποίους η IFPI αναφέρει ότι οι νομοθέτες μπορούν να υποστηρίξουν τους δημιουργούς και τους δικαιούχους δικαιωμάτων περιλαμβάνουν την αποτελεσματική εφαρμογή του Νόμου για την Τεχνητή Νοημοσύνη της ΕΕ, που εγκρίθηκε νωρίτερα φέτος, και τη διατήρηση των υφιστάμενων νόμων περί πνευματικών δικαιωμάτων της ΕΕ, οι οποίοι αποτρέπουν τη χρήση έργων και μουσικής που προστατεύονται από πνευματικά δικαιώματα για την εκπαίδευση συστημάτων τεχνητής νοημοσύνης χωρίς προηγούμενη συναίνεση.
Οι προγραμματιστές τεχνητής νοημοσύνης πρέπει επίσης να διατηρούν και να παρέχουν αρχεία των υλικών που χρησιμοποιούνται στην εκπαίδευση και την ανάπτυξη παραγωγικών μοντέλων τεχνητής νοημοσύνης που επιτρέπουν στους δικαιούχους να ασκήσουν και να επιβάλουν τα δικαιώματά τους, επισημαίνει η IFPI.
Όσον αφορά τις επιμέρους αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η έκθεση υπογραμμίζει τη συνεχιζόμενη ισχυρή απόδοση των εγχώριων καλλιτεχνών στις χώρες τους.
Στις 22 αγορές της ΕΕ όπου η IFPI συλλέγει ετήσια στοιχεία για τα charts, κατά μέσο όρο, το 60% των Top 10 ήταν τραγούδια από εγχώριους καλλιτέχνες το 2023, σε σύγκριση με μόλις 47% στις αγορές εκτός ΕΕ.
Οι αγορές της Ευρωπαϊκής Ένωσης είχαν λιγότερο καλή απόδοση όσον αφορά τις εξαγωγές τραγουδιών που μπήκαν στα παγκόσμια charts, τα οποία κυριαρχήθηκαν για άλλη μία φορά από καλλιτέχνες των ΗΠΑ, όπως η Miley Cyrus, η SZA και η Taylor Swift, αν και καλλιτέχνες από τη Λατινική και Κεντρική Αμερική, κυρίως από την Κολομβία και το Πουέρτο Ρίκο, είχαν επίσης καλή απόδοση.