Ενώ η συμβολή στη βρετανική οικονομία αυξήθηκε, μειώθηκε το μερίδιο που έχει η μουσική βιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου στην παγκόσμια αγορά.
Η μουσική βιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου βρίσκεται σε ένα «κομβικό σημείο» λόγω του αυξανόμενου ανταγωνισμού από άλλες διεθνείς αγορές και της απειλής που θέτει η ανεξέλεγκτη τεχνητή νοημοσύνη, προειδοποίησε ο επικεφαλής της UK Music.
Το 2023, η μουσική βιομηχανία συνέβαλε με 7,6 δισεκατομμύρια λίρες (9,6 δισεκατομμύρια δολάρια) στην οικονομία της χώρας, σημειώνοντας αύξηση 13% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, σύμφωνα με την ετήσια μελέτη «This Is Music» του οργανισμού.
Η μελέτη μετρά τον οικονομικό αντίκτυπο της βρετανικής μουσικής βιομηχανίας σε όλα τα κανάλια εσόδων, συμπεριλαμβανομένων των ζωντανών εμφανίσεων, των πωλήσεων δίσκων, του publishing, των εμπορευμάτων, των χορηγιών και των εσόδων από δημόσιες εμφανίσεις για τους Βρετανούς δημιουργούς μουσικής και τους κατόχους δικαιωμάτων.
Οι εξαιρετικά επιτυχημένες περιοδείες στο Ηνωμένο Βασίλειο από τους Beyoncé, Burna Boy και Harry Styles συνέβαλαν στην άνοδο της οικονομικής συνεισφοράς της μουσικής βιομηχανίας, όπως ανέφερε η UK Music, η οποία βασίζει τους υπολογισμούς της στις ακαθάριστες εκτιμήσεις αξίας των εσόδων που παράγονται μέσω πωλήσεων μουσικής, συναυλιών, στούντιο ηχογράφησης, περιοδειών και μουσικού τουρισμού – περίπου ισοδύναμες με τα κέρδη προ φόρων και τους μισθούς.
Ωστόσο, παρά την έντονη ζήτηση για τους Βρετανούς καλλιτέχνες και τα τραγούδια τους, η μουσική αγορά της χώρας αντιμετωπίζει αρκετές σημαντικές προκλήσεις που απειλούν τη συνεχή ευημερία της, όπως επισημαίνει η UK Music.
Ο οργανισμός προσδιορίζει τον αυξανόμενο ανταγωνισμό από άλλες διεθνείς αγορές, τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες για τους ανερχόμενους καλλιτέχνες και τους χώρους μουσικής, καθώς και τους πιθανούς κινδύνους που θέτει η τεχνητή νοημοσύνη στη δημιουργία μουσικής ως τους μεγαλύτερους κινδύνους για τον κλάδο.
Σύμφωνα με στοιχεία εξαγωγών που δημοσίευσε νωρίτερα φέτος ο βρετανικός οργανισμός δισκογραφικών εταιρειών BPI, οι καλλιτέχνες από το Ηνωμένο Βασίλειο αντιπροσωπεύουν πλέον αθροιστικά λιγότερο από το 10% των παγκόσμιων μουσικών streams, σε σύγκριση με 17% το 2015.
Η BPI αναφέρει ότι η μείωση του μεριδίου του Ηνωμένου Βασιλείου στην παγκόσμια αγορά μουσικής οφείλεται εν μέρει στο γεγονός ότι αντιμετωπίζει σκληρότερο ανταγωνισμό από ταχέως αναπτυσσόμενες διεθνείς αγορές, όπως η Λατινική Αμερική και χώρες όπως η Νότια Κορέα.
Ο κλάδος των ζωντανών εμφανίσεων στο Ηνωμένο Βασίλειο παλεύει επίσης με μία σειρά από καλά τεκμηριωμένες οικονομικές δυσκολίες, με περίπου 125 χώρους μουσικής μικρής χωρητικότητας να έχουν κλείσει το 2023 και περισσότερους από 350 να κινδυνεύουν με κλείσιμο, σύμφωνα με το ίδρυμα Music Venue Trust (MVT).
Επιπλέον, φέτος 60 μουσικά φεστιβάλ στο Ηνωμένο Βασίλειο είτε ανέβαλαν τη διεξαγωγή τους, είτε ακυρώθηκαν και έβαλαν λουκέτο λόγω του αυξανόμενου κόστους, των χαμηλών πωλήσεων εισιτηρίων και των κακών καιρικών συνθηκών, όπως αναφέρει η Ένωση Ανεξάρτητων Φεστιβάλ (AIF).
«Βρισκόμαστε τώρα σε ένα κομβικό σημείο και αν δεν αντιμετωπιστούν τα προβλήματα που αντιμετωπίζουμε, τότε η μελλοντική ανάπτυξη δεν μπορεί να είναι εγγυημένη», δήλωσε ο διευθύνων σύμβουλος της UK Music, Tom Kiehl.
Ο Kiehl σημείωσε ότι χωρίς αυστηρότερη ρύθμιση, η «άγρια δύση» της τεχνητής νοημοσύνης θα μπορούσε να υπονομεύσει περαιτέρω τη μακροχρόνια θέση του Ηνωμένου Βασιλείου ως ο δεύτερος μεγαλύτερος εξαγωγέας μουσικής στον κόσμο, πίσω από τις Ηνωμένες Πολιτείες.
Ο Tom Kiehl καλεί τη βρετανική κυβέρνηση να προχωρήσει στην εφαρμογή νόμων που θα προστατεύουν τους καλλιτέχνες και τους κατόχους δικαιωμάτων από τους προγραμματιστές τεχνητής νοημοσύνης που χρησιμοποιούν προστατευόμενα από πνευματικά δικαιώματα έργα για να εκπαιδεύσουν τα συστήματά τους χωρίς άδεια.
Η UK Music θέλει επίσης να δει τους υπουργούς να θεσπίζουν ένα νομοθετικό πλαίσιο που θα απαιτεί από τις εταιρείες τεχνολογίας να προσδιορίζουν σαφώς τη μουσική που δημιουργείται από τεχνητή νοημοσύνη και να τηρούν αρχεία με τα έργα που έχουν χρησιμοποιήσει, παρόμοια με τον νόμο για την τεχνητή νοημοσύνη που εισήγαγε η Ευρωπαϊκή Ένωση νωρίτερα φέτος.
Άλλοι τομείς στους οποίους η UK Music δήλωσε ότι απαιτείται άμεση δράση για τη διατήρηση της ανάπτυξης της αγοράς, ενόψει του αυξημένου διεθνούς ανταγωνισμού, ήταν η μουσική εκπαίδευση και η βιομηχανία ζωντανών εμφανίσεων.
Ο οργανισμός καλεί την κυβέρνηση των Εργατικών να προχωρήσει στην επιβολή πλαφόν στις τιμές μεταπώλησης εισιτηρίων, καθώς και να εξασφαλίσει μία συμφωνία με την Ευρωπαϊκή Ένωση που θα επιτρέπει στους μουσικούς και τα συνεργεία τους να περιοδεύουν χωρίς βίζα.
Σε δήλωσή της, η υπουργός Πολιτισμού του Ηνωμένου Βασιλείου, Lisa Nandy, χαρακτήρισε τη μουσική βιομηχανία της χώρας «μία πραγματική βρετανική ιστορία επιτυχίας» που είναι «ζωτικής σημασίας» για την προώθηση της συνολικής οικονομικής ανάπτυξης.
Η Nandy δήλωσε ότι έχει δεσμευτεί να διασφαλίσει ότι η κυβέρνηση θα συνεργαστεί με τη μουσική βιομηχανία για να οικοδομήσει πάνω στην τρέχουσα επιτυχία της για τα επόμενα χρόνια.
«Υποστηρίζοντας ζωτικούς χώρους για ανερχόμενους καλλιτέχνες, εισάγοντας νέα μέτρα προστασίας για τους θαυμαστές όσον αφορά τη μεταπώληση εισιτηρίων και διασφαλίζοντας ότι όλα τα παιδιά έχουν πρόσβαση σε υψηλής ποιότητας μουσική εκπαίδευση στα σχολεία, μπορούμε να βοηθήσουμε τον κλάδο να γίνει ακόμα πιο δυνατός στο μέλλον», σχολίασε.
Σύμφωνα με στοιχεία που δημοσίευσε νωρίτερα φέτος η BPI, παγκόσμιοι αστέρες όπως οι Harry Styles, Adele και Ed Sheeran βοήθησαν τις βρετανικές εξαγωγές μουσικής να ανέλθουν στο ιστορικό υψηλό των 775 εκατομμυρίων λιρών (974 εκατομμύρια δολάρια) το 2023, με βάση τα εκτιμώμενα έσοδα των δισκογραφικών εταιρειών – το υψηλότερο ετήσιο σύνολο από τότε που η BPI άρχισε να αναλύει τα έσοδα των δισκογραφικών εταιρειών από το εξωτερικό το 2000.
Η μελέτη «This Is Music» της UK Music χρησιμοποιεί διαφορετική μεθοδολογία για την αναφορά των εσόδων από εξαγωγές, τα οποία, όπως αναφέρει, ανήλθαν στο ιστορικό υψηλό των 4,6 δισεκατομμυρίων λίρες (5,8 δισεκατομμύρια δολάρια) το 2023, σημειώνοντας αύξηση 15% σε ετήσια βάση.
Το εν λόγω ποσό εξαγωγών βασίζεται στα ακαθάριστα έσοδα που δημιουργούνται στο εξωτερικό από βρετανικές μουσικές εταιρείες και δημιουργούς, συμπεριλαμβανομένων των ηχογραφημένων μουσικών κομματιών, των εκδόσεων, των χορηγιών, των πωλήσεων εμπορευμάτων, των διεθνών περιοδειών από εγχώριους καλλιτέχνες και των ξένων επισκεπτών που παρακολουθούν συναυλίες και φεστιβάλ στο Ηνωμένο Βασίλειο – ο λεγόμενος μουσικός τουρισμός.
Ο συνολικός αριθμός των ατόμων που απασχολούνται στη μουσική βιομηχανία του Ηνωμένου Βασιλείου αυξήθηκε κατά 3% σε ετήσια βάση, φτάνοντας στο ιστορικό υψηλό των 216.000 ισοδύναμων θέσεων πλήρους απασχόλησης, σύμφωνα με τη UK Music.