Οι Queen παρουσιάζουν το πρώτο άλμπουμ τους όπως ακριβώς το ονειρεύονταν από την αρχή.
Πάνω από μισό αιώνα μετά την κυκλοφορία του και ως ένα σημαντικό κεφάλαιο στην ιστορία των Queen, το πρώτο άλμπουμ του συγκροτήματος από το 1973 έχει περάσει από νέα μίξη και έχει αποκατασταθεί από τους Justin Shirley-Smith, Joshua J Macrae και Kris Fredriksson για να ακούγεται όπως πάντα το συγκρότημα.
Μια νέα λίστα τραγουδιών, εναλλακτικές λήψεις, demo και ζωντανές ηχογραφήσεις έχουν προστεθεί για να δημιουργήσουν την πιο ολοκληρωμένη εκδοχή αυτού του καθοριστικού έργου. Αυτή είναι η πρώτη φορά που ένα άλμπουμ των Queen αποκτά στερεοφωνική μίξη.
Το box set «Queen I» (6CD + 1 LP) περιέχει 63 κομμάτια με 43 ολοκαίνουργιες μίξεις, που περιλαμβάνουν το αρχικό άλμπουμ με την προβλεπόμενη σειρά τραγουδιών, ηχογραφήσεις από το στούντιο, demo, σπάνια live κομμάτια και ακυκλοφόρητες ηχογραφήσεις από την πρώτη ζωντανή εμφάνιση των Queen στο Λονδίνο, τον Αύγουστο του 1970.
Το τραγούδι «Mad The Swine», που απουσίαζε από την κυκλοφορία του άλμπουμ το 1973, έχει επανέλθει στην αρχική θέση του. Ένα βιβλίο 108 σελίδων με χειρόγραφους στίχους και αναμνηστικά συνοδεύει την κυκλοφορία.
Ο Brian May γράφει στις σημειώσεις του CD: «Δεν πρόκειται απλώς για ένα remaster, είναι μία ολοκαίνουργια αναδόμηση ολόκληρου του πρώτου άλμπουμ των Queen, το οποίο, εκ των υστέρων, έχουμε μετονομάσει σε “QUEEN I”».
«Όλες οι εκτελέσεις είναι ακριβώς όπως εμφανίστηκαν αρχικά το 1973, αλλά κάθε όργανο έχει επανεξεταστεί για να παράγει τους “ζωντανούς” ήχους περιβάλλοντος που θα θέλαμε να χρησιμοποιήσουμε αρχικά. Το αποτέλεσμα είναι το “Queen” όπως θα ακουγόταν με τη σημερινή γνώση και τεχνολογία – μία πρωτιά», συνεχίζει.
«Το “Queen I” είναι το πρώτο άλμπουμ μας που πάντα ονειρευόμασταν να σας παρουσιάσουμε», τονίζει.
Οι Queen ξεκίνησαν στις αρχές του καλοκαιριού του 1970, αλλά έκαναν τα πρώτα τους βήματα στο στούντιο αφού ο τραγουδιστής Freddie Mercury, ο κιθαρίστας Brian May και ο ντράμερ Roger Taylor προσέλαβαν τον μπασίστα John Deacon, τον Ιούλιο του 1971.
«Τα πρώτα τρία χρόνια ήμασταν άφραγκοι, αλλά είχαμε πολλή πίστη στον εαυτό μας και πολλή ενέργεια», λέει ο Roger Taylor.
Ενώ οι Queen αγωνίζονταν για την αναγνώριση, η μουσική και η σκηνική παρουσία τους εξελίσσονταν.
Εάν το προηγούμενο συγκρότημά τους, οι Smile, ήταν ένα συγκρότημα για τα τέλη της δεκαετίας του 1960, τότε ο ήχος και η εικόνα των Queen αφορούσαν το παρόν και το μέλλον. Τα τραγούδια τους ήταν ήδη γεμάτα με τεράστια riffs, χορωδιακές αρμονίες και κλασικές πινελιές.
Μετά την άφιξη του John Deacon, οι Queen εξασφάλισαν μία συμφωνία παραγωγής, έκδοσης τραγουδιών και management με την Trident Audio Productions. Αφού άκουσαν τα demo του συγκροτήματος, οι ιδιοκτήτες της εταιρείας, οι αδελφοί Norman και Barry Sheffield, συμφώνησαν να χρηματοδοτήσουν την ηχογράφηση του πρώτου άλμπουμ των Queen, το οποίο στη συνέχεια θα παρουσίαζαν σε πιθανές δισκογραφικές εταιρείες.
Οι Sheffields ήταν επίσης ιδιοκτήτες των Trident Studios, μίας υπερσύγχρονης εγκατάστασης στο Soho του Λονδίνου, που είχαν χρησιμοποιήσει ο Elton John και οι Beatles και σπάνια ήταν διαθέσιμη σε νέα, ανερχόμενα συγκροτήματα.
Η δημοτικότητα των Trident Studios ήταν τέτοια που το στούντιο ήταν συνήθως πλήρως κλεισμένο κατά τη διάρκεια της ημέρας, πράγμα που σήμαινε ότι οι Queen μπορούσαν να ηχογραφήσουν μόνο κατά τη διάρκεια του λεγόμενου «νεκρού χρόνου», εκείνες τις σπάνιες στιγμές που το στούντιο ήταν άδειο, συνήθως τη νύχτα.
Οι Queen ξεκίνησαν να δουλεύουν στο άλμπουμ τον Μάιο του 1972 και πέρασαν τους επόμενους τέσσερις μήνες ζώντας μία κατακερματισμένη, νυχτερινή ζωή. Τα βράδια τα περνούσαν περιμένοντας στο Soho μέχρι να είναι έτοιμο το στούντιο. Οι εξαντλημένοι Queen έβγαιναν από τα Trident Studios αρκετές ώρες αργότερα.
«Δουλεύαμε όλη τη νύχτα και συνήθως μέχρι τις 7 το πρωί, όταν έρχονταν οι καθαρίστριες», θυμάται ο Brian May. «Απλώς αρπάζαμε μικρά κομμάτια χρόνου».
Ο Roger Taylor θυμάται: «Ξέρετε, πηγαίναμε εκεί αμέσως αφού ο Bowie είχε κάνει το “Hunky Dory” και το “Rise and Fall of Ziggy Stardust” και έκανε και τα δύο άλμπουμ το ένα μετά το άλλο – δύο σπουδαία άλμπουμ.»
«Ήμασταν λοιπόν πολύ χαρούμενοι που ήμασταν εκεί, αλλά όταν ήμασταν εκεί, φτάναμε στις τρεις το πρωί και μετά συνεχίζαμε, για όσες ώρες μπορούσαμε να αρπάξουμε. Ήταν απλώς σκληρή δουλειά. Δεν θα έλεγα ότι ήταν ψυχοφθόρο γιατί ήμασταν αρκετά σίγουροι. Είχαμε ένα είδος έμφυτης, ευγενούς αλαζονείας, ξέρετε, νομίζαμε ότι ήμασταν καλοί και αρκετά διαφορετικοί», συνέχισε.
Οι Queen ηχογράφησαν το άλμπουμ με τους εσωτερικούς συμπαραγωγούς της Trident, των John Anthony και Roy Thomas Baker. Και οι δύο ήταν ένθερμοι υποστηρικτές των Queen και διαδραματίσει καίριο ρόλο ώστε το συγκρότημα να υπογράψει συμβόλαια με την Trident.
Ωστόσο, οι Queen γρήγορα ήρθαν αντιμέτωποι με τους κανόνες και τους κανονισμούς του στούντιο.
Ο Brian May σημειώνει: «Αν και είχαμε εξαιρετική τεχνολογία γύρω μας, δεν είχαμε πραγματικά μεγάλη ελευθερία να τη χρησιμοποιήσουμε. Μας θεωρούσαν τους καινούργιους που δεν ήξεραν τίποτα, και κανείς δεν ήθελε πραγματικά να ακούσει τον τρόπο που θέλαμε να κάνουμε τα πράγματα».
Ενώ ήταν σχετικά άπειροι, οι Queen είχαν ήδη ένα σαφές μουσικό όραμα. Ωστόσο, οι τεράστιοι ήχοι κιθάρας και ντραμς που άκουγαν στο κεφάλι τους αποδείχθηκαν δύσκολο να αναδημιουργηθούν στις δύο το πρωί και με το εσωτερικό πλεξιγκλάς σετ ντραμς του στούντιο αντί για το δικό τους.
Ο Roger Taylor θυμάται: «Είχαν αυτόν τον πολύ “νεκρό” ήχο στα ντραμς, και δεν ήταν ποτέ ο ήχος που θέλαμε. Είχαν ένα θάλαμο ηχογράφησης για τα ντραμς, και ήταν ένας γνωστός ήχος. Ήταν κάπως αμερικανικός. Πολύ στεγνός, αρκετά βαρύς, νεκρός ήχος, που δεν είναι αυτό που ήθελα.»
«Ήθελα να ακούω τα ντραμς να αντηχούν, να ακούω τον ήχο του τυμπάνου. Δεν είχα καν το κανονικό μου σετ εκεί μέσα. Ήταν λίγο πρόχειρο στην πραγματικότητα. Οπότε το άλμπουμ δεν ακουγόταν ποτέ όπως το θέλαμε», πρόσθεσε.
«Θέλαμε τα πάντα να ακούγονται σαν να είναι μπροστά σου», αναφέρε ο Brian May. «Δώσαμε αυτή την απίστευτη μάχη για να βγάλουμε τα ντραμς από τον θάλαμο και να τα βάλουμε στη μέση του στούντιο και να βάλουμε τα μικρόφωνα σε όλο το δωμάτιο».
Αλλά αυτός δεν ήταν ο τρόπος της Trident. «Θυμάμαι να λέω στον Roy Thomas Baker: “Αυτός δεν είναι ο ήχος που θέλουμε”. Και είπε: “Μην ανησυχείς, μπορούμε να το διορθώσουμε όλο στη μίξη”. Και νομίζω ότι όλοι ξέραμε ότι δεν θα γίνει αυτό», λέει ο Brian May. Τώρα, το 2024, έχει «διορθωθεί στη μίξη».
Η απογοήτευση των Queen επιδεινώθηκε από το γεγονός ότι τα ίδια τα τραγούδια έδειχναν ήδη το εύρος των ιδεών των Queen και τη μεγάλη φιλοδοξία τους.
Το «Keep Yourself Alive» ήταν ένας συναγερμός, προετοιμάζοντας το έδαφος για τραγούδια όπως τα «Doing All Right», «Great King Rat», «Liar», «Modern Times Rock’n’Roll» και «Son And Daughter».
Εν τω μεταξύ, η φαντασία του Freddie είχε ελεύθερο πεδίο στο «Jesus» και στο «My Fairy King», όπου ο τραγουδιστής (ο οποίος σύντομα θα υιοθετούσε το καλλιτεχνικό όνομα «Freddie Mercury») τραγουδούσε για «άλογα που γεννιούνται με φτερά αετού» και ικέτευε: «Μητέρα Mercury, δες τι μου έχουν κάνει».
«Ποτέ δεν ήξερα από πού προέρχονταν μερικοί από αυτούς τους στίχους. Αλλά ο Fred ήταν σαν κίσσα. Είχε πολύ κοφτερό μυαλό», σχολιάζει ο Roger Taylor.
Κυρίως, αυτή η νέα μίξη του «Queen I» περιλαμβάνει τώρα το «Mad The Swine», ένα τραγούδι που απουσίαζε από το αρχικό άλμπουμ λόγω της διαφοράς απόψεων μεταξύ του συγκροτήματος και ενός από τους παραγωγούς του.
Τώρα επανέρχεται στη θέση που του αξίζει ως το τέταρτο τραγούδι του άλμπουμ, ανάμεσα στα «Great King Rat» και «My Fairy King», ακριβώς όπως το ήθελαν οι Queen το 1972.
Παρά τους περιορισμούς που τους επιβλήθηκαν στα Trident Studios, το συγκρότημα κατάφερε να παραβιάσει τους κανόνες.
Η σύνθεση του Brian May (και το πρώτο single του box set) στο «The Night Comes Down» σχεδίασε αυτόν τον πολυεπίπεδο ακουστικό και ηλεκτρικό ήχο κιθάρας που σύντομα θα γινόταν μέρος της υπογραφής των Queen.
Αλλά το συγκρότημα επέμεινε να χρησιμοποιήσει μία ηχογράφηση από τα De Lane Lea Studios αντί να επιχειρήσει μία νέα έκδοση στα Trident Studios. Έκρυψαν την demo πολυκάναλη μαγνητοταινία τους σε ένα νέο κουτί με την ένδειξη «Trident» για να κάνουν μίξη το τραγούδι για το άλμπουμ.
Το tracklist του «QUEEN I Collector’s Edition» (6CD+LP)
CD1: Queen I – 2024 Mix
1 Keep Yourself Alive
2 Doing All Right
3 Great King Rat
4 Mad The Swine
5 My Fairy King
6 Liar
7 The Night Comes Down
8 Modern Times Rock ‘n’ Roll
9 Son And Daughter
10 Jesus
11 Seven Seas Of Rhye…
CD2: De Lane Lea Demos – 2024 Mix
1 Keep Yourself Alive
2 The Night Comes Down
3 Great King Rat
4 Jesus
5 Liar
CD3: Queen I Sessions
1 Keep Yourself Alive (Trident Take 13 – Unused Master)
2 Doing All Right (Trident Take 1 – with Guide Vocal)
3 Great King Rat (De Lane Lea Take 1 – with Guide Vocal)
4 Mad The Swine (Trident Take 3 – with Guide Vocal)
5 My Fairy King (Trident Backing Track In Development)
6 Liar (Trident Take 1 – Unused Master)
7 The Night Comes Down (De Lane Lea Takes 1 & 2 – with Guide Vocal)
8 Modern Times Rock ‘n’ Roll (Trident Takes 8 & 9)
9 Son And Daughter (Trident Takes 1 & 2 – with Guide Vocal)
10 Jesus (De Lane Lea Take 2 – with Guide Vocal)
11 Seven Seas Of Rhye… (Trident Take 3)
12 See What A Fool I’ve Been (De Lane Lea Test Session)
CD4: Queen I Backing Tracks
1 Keep Yourself Alive
2 Doing All Right
3 Great King Rat
4 Mad The Swine
5 My Fairy King
6 Liar
7 The Night Comes Down
8 Modern Times Rock ‘n’ Roll
9 Son And Daughter
10 Jesus
11 Seven Seas Of Rhye…
CD5: Queen I At The BBC
1 My Fairy King (BBC Session 1, February 1973)
2 Keep Yourself Alive (BBC Session 1, February 1973)
3 Doing All Right (BBC Session 1, February 1973)
4 Liar (BBC Session 1, February 1973)
5 Keep Yourself Alive (BBC Session 2, July 1973)
6 Liar (BBC Session 2, July 1973)
7 Son And Daughter (BBC Session 2, July 1973)
8 Modern Times Rock ‘n’ Roll (BBC Session 3, December 1973)
9 Great King Rat (BBC Session 3, December 1973
10 Son And Daughter (BBC Session 3, December 1973
11 Modern Times Rock ‘n’ Roll (BBC Session 4, April 1974)
CD6: Queen I Live
1 Son And Daughter (Live at the Rainbow – March 1974)
2 Guitar Solo (Live at the Rainbow – March 1974)
3 Son And Daughter (Reprise) (Live at the Rainbow – March 1974)
4 Great King Rat (Live at the Rainbow – March 1974)
5 Keep Yourself Alive (Live at the Rainbow – March 1974)
6 Drum Solo (Live at the Rainbow – March 1974)
7 Keep Yourself Alive (Reprise) (Live at the Rainbow – March 1974)
8 Modern Times Rock ‘n’ Roll (Live at the Rainbow – March 1974)
9 Liar (Live at the Rainbow – March 1974)
10 Hangman (Live in San Diego – March 1976)
11 Doing All Right (Live in San Diego – March 1976)
12 Jesus (Live at Imperial College – August 1970)
13 I’m A Man (Live at Imperial College – August 1970)
LP: Queen I – 2024 Mix
Side One
1 Keep Yourself Alive
2 Doing All Right
3 Great King Rat
4 Mad The Swine
5 My Fairy King
Side Two
1 Liar
2 The Night Comes Down
3 Modern Times Rock ‘n’ Roll
4 Son And Daughter
5 Jesus
6 Seven Seas Of Rhye…
ADDITIONAL FORMATS:
1x CD: Queen I – 2024 Mix
2x CD: Deluxe Edition
CD1: Queen I – 2024 Mix
CD2: Queen I – Sessions
1x LP: Queen I – 2024 Mix
1x LP Picture Disc: Queen I – 2024 Mix
Αοκλειστικά στο ηλεκτρονικό κατάστημα των Queen
1x Cassette: Queen I – 2024 Mix
Download / Streaming / Atmos