Δημοφιλείς λίστες αναπαραγωγής του Spotify, από τζαζ και κλασική μουσική μέχρι lo-fi hip-hop, φέρονται να γεμίζουν με υλικό από καλλιτέχνες – φαντάσματα.
Ένα νέο ρεπορτάζ ισχυρίζεται ότι το Spotify γεμίζει τις λίστες αναπαραγωγής της πλατφόρμας του με «καλλιτέχνες – φαντάσματα», μία πρακτική που φέρεται να χρησιμοποιείται για τη μείωση του κόστους των πνευματικών δικαιωμάτων.
Σύμφωνα με τα ευρήματα της Liz Pelly, που δημοσιεύθηκαν στο Harper’s Magazine, δημοφιλείς λίστες αναπαραγωγής, από τζαζ και κλασική μουσική μέχρι lo-fi hip-hop, γεμίζουν με τραγούδια από καλλιτέχνες – φαντάσματα.
Ουσιαστικά, η πρακτική αυτή μειώνει τα έσοδα από πνευματικά δικαιώματα που καταβάλλει το Spotify σε πραγματικούς μουσικούς, αυξάνοντας ταυτόχρονα τα κέρδη της πλατφόρμας.
Η πρακτική αυτή, γνωστή ως «Perfect Fit Content» (PFC), παρουσιάστηκε στους συντάκτες του Spotify το 2017 και σχεδιάστηκε για να μεγιστοποιήσει τα κέρδη μέσω συνεργασιών με εταιρείες παραγωγής, κυρίως εκτός ΗΠΑ.
Το ρεπορτάζ της Liz Pelly αναφέρει ότι όταν το ζήτημα ήρθε για πρώτη φορά στο φως της δημοσιότητας νωρίτερα φέτος, εκπρόσωπος του Spotify δήλωσε ότι οι ισχυρισμοί είναι «κατηγορηματικά ψευδείς, τελεία και παύλα» και διέψευσε ότι η εταιρεία δημιουργεί κομμάτια από καλλιτέχνες – φαντάσματα.
«Ωστόσο, ενώ το Spotify μπορεί να μην τα δημιούργησε, δεν διέψευσε ότι τα πρόσθεσε στις λίστες αναπαραγωγής του», σημειώνεται στο δημοσίευμα.
Το ρεπορτάζ αναφέρεται και στα ευρήματα του μουσικού συγγραφέα David Turner, ο οποίος χρησιμοποίησε αναλυτικά δεδομένα για να δείξει ότι η λίστα αναπαραγωγής «Ambient Chill» του Spotify είχε απαλλαγεί από καλλιτέχνες όπως οι Brian Eno, Bibio και Jon Hopkins.
Στη θέση τους προστέθηκαν κομμάτια από την Epidemic Sound, μία σουηδική εταιρεία που προσφέρει μία βιβλιοθήκη μουσικής παραγωγής με βάση τη συνδρομή, συμπεριλαμβανομένου του είδους του υλικού που χρησιμοποιείται σε διαφημίσεις και τηλεοπτικά προγράμματα.
Ένας πρώην υπάλληλος δήλωσε σχετικά με την πρακτική αυτή: «Κάποιοι από εμάς νιώθαμε άσχημα με αυτά που συνέβαιναν. Δεν μας άρεσε που αυτοί οι δύο τύποι που γράφουν συνήθως pop τραγούδια αντικαθιστούσαν πλήθος καλλιτεχνών. Δεν είναι δίκαιο. Αλλά ήταν σαν να προσπαθούσαμε να σταματήσουμε ένα τρένο εν κινήσει».
Συνεπώς, υποστηρίζεται ότι λιγότερα πνευματικά δικαιώματα καταλήγουν σε νόμιμους καλλιτέχνες, ενώ οι πληρωμές πηγαίνουν στους συνεργάτες του προγράμματος PFC, οι οποίοι δημιουργούν υλικό που διανέμεται μέσω εκατοντάδων προφίλ καλλιτεχνών. Τα περισσότερα από αυτά τα προφίλ είναι κενά και η αναζήτηση πληροφοριών για αυτά δεν οδηγεί πουθενά.
Μέχρι το 2023, εκατοντάδες λίστες αναπαραγωγής φέρεται να παρακολουθούνταν από την ομάδα που ήταν υπεύθυνη για το PFC.
Πάνω από 150 λίστες αναπαραγωγής, όπως οι «Ambient Relaxation», «Deep Focus», «100% Lounge», «Bossa Nova Dinner», «Cocktail Jazz», «Deep Sleep», «Morning Stretch» και «Detox», αποτελούνταν σχεδόν εξ ολοκλήρου από υλικό του προγράμματος PFC.
«Πολλοί από τους συντάκτες των λιστών αναπαραγωγής – τους οποίους το Spotify είχε παρουσιάσει στον Τύπο ως λάτρεις της μουσικής με εγκυκλοπαιδικές γνώσεις – δεν ενδιαφέρονται να συμμετέχουν στο κόλπο», υποστηρίζει η Liz Pelly.
«Η εταιρεία άρχισε να προσλαμβάνει συντάκτες που φαίνονταν λιγότερο ενοχλημένοι από το μοντέλο PFC», συνεχίζει.
Μια άλλη πηγή ισχυρίστηκε ότι η στάση εντός της εταιρείας φαινόταν να είναι οι εξής: «Εάν τα στατιστικά ανέβαιναν, ας συνεχίσουμε να αντικαθιστούμε όλο και περισσότερα κομμάτια, γιατί αν ο χρήστης δεν το καταλαβαίνει, τότε όλα είναι καλά».
Παρόλο που το Spotify έχει διαψεύσει κατ’ επανάληψη τους ισχυρισμούς, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, Daniel Ek, δέχθηκε έντονη κριτική μετά τις δηλώσεις του το περασμένο καλοκαίρι ότι το κόστος παραγωγής «περιεχομένου» είναι «σχεδόν μηδενικό».
Τα σχόλια προκάλεσαν άμεση αντίδραση από τη διαδικτυακή κοινότητα, με αμέτρητους λάτρεις της μουσικής και μουσικούς να επικρίνουν τον Daniel Ek και να τονίζουν ότι βρίσκεται ως «εκτός πραγματικότητας».
«Εγώ προσωπικά δεν φτιάχνω “περιεχόμενο’” Φτιάχνω μουσική», έγραψε η KT Tunstall.
«Είναι *πιθανό* να φτιάξεις μουσική φθηνά, αλλά χρειάζεσαι εξοπλισμό. Και η δημιουργία μουσικής με τον τρόπο που το κάνω εγώ απασχολεί και άλλους ανθρώπους και απαιτεί χρόνο, οπότε ναι. Είναι εντελώς μυωπικό εκ μέρους του να το λέει αυτό», πρόσθεσε.
Παρόμοια σχόλια έκανε και η Future of Music Coalition, μία μη κερδοσκοπική οργάνωση των ΗΠΑ που ειδικεύεται στην εκπαίδευση, την έρευνα και την υπεράσπιση των μουσικών με έμφαση σε θέματα που αφορούν τη διασταύρωση της μουσικής τεχνολογίας, της πολιτικής και του δικαίου.
«Στην πραγματικότητα, μπορεί να είναι ακόμα ακριβό να φτιάχνεις δίσκους, ειδικά αν σε νοιάζει να πληρώνεις τους συνεργάτες σου δίκαια», σημείωσε η οργάνωση.
Μετά την κατακραυγή, ο Daniel Ek προχώρησε σε μία νέα δήλωση, ζητώντας συγγνώμη που υποτίμησε τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι μουσικοί και χρησιμοποίησε τη «περιοριστική» ταμπέλα του «περιεχομένου».
Στο πρώτο τρίμηνο του 2024, ο αριθμός των premium συνδρομητών του Spotify αυξήθηκε κατά 14%, φτάνοντας τα 239 εκατομμύρια, με την υπηρεσία sreaming να ανακοινώνει κέρδη – ρεκόρ άνω του 1 δισεκατομμυρίου ευρώ.
Έκτοτε, έχει επίσης αναφερθεί ότι το Spotify άρχισε να αφαιρεί από την πλατφόρμα του Ρώσους καλλιτέχνες που υποστηρίζουν τον πόλεμο στην Ουκρανία.