Οι υποψήφιοι για τον Τραγουδοποιό της Χρονιάς στα φετινά Βραβεία Grammy αντιδρούν στη μείωση των ποσοστών δικαιωμάτων που αποδίδει το Spotify στους δημιουργούς.
Οι τραγουδοποιοί Jessi Alexander, Amy Allen, Edgar Barrera και Jessie Jo Dillon δεν θα παρευρεθούν ούτε θα εμφανιστούν στο πάρτι του Spotify για τους υποψηφίους για το βραβείο Grammy του Τραγουδοποιού της Χρονιάς που είναι προγραμματισμένο για τις 28 Ιανουαρίου, με την Allen και την Dillon να επικαλούνται τη μεταχείριση των τραγουδοποιών από το Spotify ως τον λόγο της απουσίας τους.
Τέσσερις από τους πέντε υποψηφίους στην κατηγορία του Τραγουδοποιού της Χρονιάς στα φετινά Βραβεία Grammy θα επιλέξουν να μην παρευρεθούν στην εκδήλωση.
Εκπρόσωπος της RAYE, η οποία είναι επίσης υποψήφια σε αυτήν την κατηγορία, δήλωσε ότι η τραγουδίστρια και τραγουδοποιός δεν είχε δεσμευτεί ποτέ να παρευρεθεί ή να εμφανιστεί σε αυτήν την εκδήλωση, οπότε «δεν υπάρχει κάτι από το οποίο να υποχωρήσει προς το παρόν», αλλά προσθέτει ότι η RAYE υπήρξε «ένθερμη υπερασπίστρια των δικαιωμάτων των τραγουδοποιών, πυροδοτώντας έναν διάλογο σε ολόκληρο τον κλάδο για το θέμα».
Εκπρόσωποι των Amy Allen («Espresso» – Sabrina Carpenter, «Adore You» – Harry Styles, «greedy» – Tate McRae) και Jessie Jo Dillon («10,000 Hours» – Dan + Shay, «Lies Lies Lies» – Morgan Wallen, «Am I Okay?» – Megan Moroney) επιβεβαίωσαν στο Billboard ότι και οι δύο έλαβαν την απόφαση να μην παραστούν λόγω της μείωσης των ποσοστών δικαιωμάτων για premium streaming από το Spotify για τους τραγουδοποιούς και τους εκδότες μουσικής τον Απρίλιο του περασμένου έτους, η οποία, σύμφωνα με εκτιμήσεις του Billboard, θα οδηγήσει σε μείωση 150 εκατομμυρίων δολαρίων σε δικαιώματα σε διάστημα 12 μηνών σε σύγκριση με το ποσό που θα είχαν κερδίσει εάν το ποσοστό δικαιωμάτων δεν είχε αναδιαμορφωθεί.
Το Spotify πιστεύει ότι πληροί τις προϋποθέσεις για να αποδίδει χαμηλότερο ποσοστό μηχανικών δικαιωμάτων σε τραγουδοποιούς και εκδότες επειδή έχει προσθέσει audiobooks στις premium συνδρομές του και έχει αναταξινομήσει αυτές τις υπηρεσίες ως «πακέτα», με πολλές υπηρεσίες να περιλαμβάνονται σε μία τιμή.
Τώρα, τα δικαιώματα που προορίζονταν αρχικά μόνο για τραγουδοποιούς και εκδότες μουσικής μοιράζονται μεταξύ της πληρωμής για μουσική και audiobooks.
«Αφού το σκέφτηκα, δεν μπορούσα ειλικρινά να υποστηρίξω αυτήν την πρωτοβουλία δεδομένης της προσέγγισής τους στην ομαδοποίηση δικαιωμάτων», ανέφερε η Jessie Jo Dillon σε δήλωσή της στο Billboard.
«Είναι πολύ ωραίο να τιμάσαι ατομικά, αλλά είναι καλύτερο για εμένα και για ολόκληρη την κοινότητα των τραγουδοποιών να πληρωνόμαστε δίκαια για την τέχνη μας. Δεν υπάρχουν τραγούδια χωρίς τραγουδοποιούς», τόνισε.
Εκπρόσωποι των Jessi Alexander («Ain’t No Love in Oklahoma» – Luke Combs, «The Climb» – Miley Cyrus, «You, Me and Whiskey» – Justin Moore & Priscilla Block) και Edgar Barrera («Hawái» – Maluma, «Bam Bam» – Camila Cabello ft.Ed Sheeran, «Si Antes Te Hubiera Conocido» – KAROL G) επιβεβαίωσαν στο Billboard ότι οι τραγουδοποιοί δεν θα παρευρεθούν στην εκδήλωση, αλλά δεν αιτιολόγησαν την απουσία τους.
Το Spotify ξεκίνησε την εκδήλωση για να τιμήσει τους υποψηφίους για το περίφημο βραβείο του Τραγουδοποιού της Χρονιάς στα Grammy, το οποίο καθιερώθηκε από την Ακαδημία Ηχογράφησης το 2023.
Κάθε υποψήφιος για τον Τραγουδοποιό της Χρονιάς έχει προσκληθεί να ανέβει στη σκηνή στο πάρτι του Spotify και να τραγουδήσει τα τραγούδια που έγραψε για άλλους καλλιτέχνες σε μία αίθουσα γεμάτη με συναδέλφους του.
Άλλοι τραγουδοποιοί εξέφρασαν τη δυσαρέσκειά τους για την επερχόμενη εκδήλωση του Spotify μέσω των μέσων κοινωνικής δικτύωσης, αφού έλαβαν προσκλήσεις από την πλατφόρμα streaming.
Ο τραγουδοποιός Ross Golan έγραψε στις ιστορίες του λογαριασμού του στο Instagram: «Εάν είσαι τραγουδοποιός, δεν μπορείς να πας σε αυτό. Μην αφήνετε το Spotify να σας κοροϊδεύει με τα πακέτα και μετά να σας δίνει δωρεάν ποτά».
Η υποψήφια για τον Τραγουδοποιό της Χρονιάς στα Grammy του 2023, Laura Veltz, ανέφερε σε δικό της Instagram Story: «Το Spotify σας κλέβει. Τραγουδοποιοί: μην πέσετε σε αυτή την παγίδα».
Τον Απρίλιο του 2024, το Spotify πρόσθεσε επίσημα τα audiobooks ως προσφορά στις premium συνδρομές του (οι οποίες περιλαμβάνουν τα premium προγράμματα, το οικογενειακό πρόγραμμα και το duo πρόγραμα).
Με την προσθήκη audiobooks, η υπηρεσία streaming ισχυρίστηκε ότι πλέον πληροί τις προϋποθέσεις για να πληρώνει ένα μειωμένο, όπως ονομάζεται, «πακέτο» δικαιωμάτων στους τραγουδοποιούς για τα streams που προέρχονται από χρήστες των premium, duo και οικογενειακών προγραμμάτων.
Εκείνη την εποχή, εκπρόσωπος του Spotify δήλωσε ότι «οι αλλαγές στο χαρτοφυλάκιο των προϊόντων μας σημαίνουν ότι πληρώνουμε με διαφορετικούς τρόπους βάσει όρων που έχουν συμφωνηθεί τόσο από τις υπηρεσίες streaming όσο και από τους εκδότες» και χαρακτήρισε την απόφαση της υπηρεσίας να αναταξινομήσει τις premium βαθμίδες ως πακέτα ως «συνεπή» με «πολλαπλές άλλες ψηφιακές πλατφόρμες».
Άλλοι ανταγωνιστές, όπως η Apple Music και η Amazon Music, έχουν πακέτα προσφορών – συμπεριλαμβανομένου του Amazon που συνδυάζει το Prime και την Amazon Music και της Apple που συνδυάζει το Apple Music και το Apple News – αλλά η κίνηση του Spotify να μετατρέψει τις δημοφιλείς premium βαθμίδες του σε πακέτα έχει πολύ μεγαλύτερο αντίκτυπο από τους ανταγωνιστές του, δεδομένου ότι το Spotify είναι η πιο δημοφιλής υπηρεσία streaming στις ΗΠΑ.
«Το Spotify βρίσκεται σε καλό δρόμο για να πληρώσει στους εκδότες και τις εταιρείες διαχείρισης πνευματικών δικαιωμάτων περισσότερα το 2024 από ό,τι το 2023», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος του Spotify εκείνη την εποχή, επικαλούμενος την έκθεση Loud and Clear της εταιρείας που αναφέρει ότι η πλατφόρμα streaming έχει πληρώσει σχεδόν 4 δισεκατομμύρια δολάρια σε εκδότες, οργανισμούς συλλογικής διαχείρισης δικαιωμάτων και εταιρείες είσπραξης δικαιωμάτων τα τελευταία δύο χρόνια.
Η Εθνική Ένωση Εκδοτών Μουσικής (NMPA), η Συλλογικότητα Αδειοδότησης Μηχανικών Δικαιωμάτων (MLC) και διάφοροι τραγουδοποιοί δεν πήραν την είδηση ελαφρά τη καρδία.
Η MLC κατέθεσε αγωγή κατά του Spotify τον Μάιο, ισχυριζόμενη ότι η πλατφόρμα streaming ταξινόμησε «ανάρμοστα» τις premium βαθμίδες της ως πακέτα.
Ο διευθύνων σύμβουλος και πρόεδρος της NMPA, David Israelite, δήλωσε ότι το Spotify είχε «κηρύξει πόλεμο» στους τραγουδοποιούς και εξαπέλυσε μία πολύπλευρη επίθεση που περιελάμβανε την αποστολή μιας εξώδικης αποστολής για τη διακοπή της χρήσης μη αδειοδοτημένου περιεχομένου στίχων, βίντεο και podcast, την αποκάλυψη μιας νομοθετικής πρόταση και την υποβολή καταγγελιών στην Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου και σε εννέα άλλες ομάδες καταναλωτών.
Ο Israelite εξέφρασε επίσης την αποδοκιμασία του για το πάρτι του Spotify για τον Τραγουδοποιό της Χρονιάς.
«Είναι αστείο αυτό; Το Spotify κηρύσσει πόλεμο στους τραγουδοποιούς. Προσπαθεί να καταστρέψει ό,τι τους πληρώνει. Είναι αντιμέτωπο με αγωγή από την MLC. Και νομίζουν ότι μπορούν να κάνουν ένα πάρτι προς τιμήν των τραγουδοποιών; Δεν έχω λόγια. Στην πραγματικότητα, έχω. Αλαζονεία. Θράσος. Αγένεια. Υποκρισία. Κυνισμός. Προωθήστε το και προσθέστε τη δική σας λέξη», ανέφερε σε μία ανάρτησή του στο Instagram
Σε δήλωσή τους στο Billboard, ο Evan Bogart και η Susan Stewart, πρόεδρος και ανώτερη διευθύντρια του Τομέα Τραγουδοποιών & Συνθετών της Ακαδημίας Ηχογράφησης, εξέφρασαν την υποστήριξή τους στους δημιουργούς.
«Η Ακαδημία Ηχογράφησης όχι μόνο γιορτάζει τη μουσική στα ετήσια βραβεία Grammy, αλλά υποστηρίζει και τους ανθρώπους που τη δημιουργούν», τόνισαν.
«Είμαστε υπερήφανοι για τους υποψηφίους μας για τον Τραγουδοποιό της Χρονιάς και υποστηρίζουμε το δικαίωμά τους να αμείβονται πλήρως και δίκαια για το έργο τους. Ανυπομονούμε να τιμήσουμε αυτούς και όλους τους υποψηφίους τραγουδοποιούς μας κατά τη διάρκεια της Εβδομάδας των Grammy», πρόσθεσαν.