«Οι δημιουργοί πρέπει να αμείβονται σωστά – τελεία και παύλα».
Η RAYE μίλησε για τις «διαβολικές» πρακτικές μέσα στη μουσική βιομηχανία, ισχυριζόμενη ότι «οι δημιουργοί χειραγωγούνται».
Η 26χρονη τραγουδίστρια και τραγουδοποιός εμφανίστηκε στο μουσικό φεστιβάλ Coachella αυτό το Σαββατοκύριακο και μίλησε στο Rolling Stone στα παρασκήνια της διοργάνωσης.
«Όλοι βρισκόμαστε εδώ στο Coachella ουσιαστικά για να ακούσουμε τραγούδια που αγαπάμε, να ακούσουμε τους στίχους και τις μελωδίες που αγαπάμε», είπε.
«Και υπάρχουν κάποιοι απίστευτα, τρομερά ταλαντούχοι άνθρωποι που δεν μπορούν να πληρώσουν το ενοίκιο τους και γράφουν τα τραγούδια. Αυτό είναι λάθος και είναι άδικο. Είναι απλά κακό, για να είμαι ειλικρινής», συνέχισε.
Η RAYE ζήτησε από τους «καλλιτέχνες με μεγάλες πλατφόρμες και τους σπουδαίους τραγουδοποιούς» να βοηθήσουν και να πάρουν θέση, προσθέτοντας: «Οι τραγουδοποιοί χειραγωγούνται».
Μια συνηθισμένη πρακτική στη μουσική βιομηχανία, όπως ισχυρίστηκε, ήταν οι δισκογραφικές εταιρείες να αναγκάζουν τους τραγουδοποιούς να δέχονται να λαμβάνουν ένα μερίδιο 10% και χωρίς καμία συμμετοχή στα δικαιώματα μηχανικής αναπαραγωγής (master royalties).
Για να πετύχουν αυτές τις συμφωνίες, απειλούσαν να μην κυκλοφορήσουν τα τραγούδια τους: «Αν δεν υπογράψεις αυτή τη συμφωνία τώρα – το τραγούδι δεν θα κυκλοφορήσει. Δεν θα το χρησιμοποιήσουμε. Όλη σου η σκληρή δουλειά θα πάει χαμένη.»
Η RAYE υποστήριξε ότι η έλλειψη δίκαιης αμοιβής έφερε τους τραγουδοποιούς από την εργατική τάξη σε μειονεκτική θέση στη μουσική βιομηχανία.
«Λέμε τώρα ότι αν είσαι πλούσιος και προέρχεσαι από οικογένεια με χρήματα, μπορείς να γίνεις τραγουδοποιός επειδή μπορείς να στηρίξεις τον εαυτό σου; Μπορείς να το κάνεις για το πάθος, για την αγάπη για τη δημιουργία;», αναρωτήθηκε.
«Όμως, εγώ λέω ότι μερικοί από τους καλύτερους τραγουδοποιούς που έχουμε προέρχονται από την πραγματική ζωή, από πραγματικά εργατικά υπόβαθρα. Και εκεί βρίσκονται μερικές από τις καλύτερες ιστορίες», συνέχισε.
«Ακούμε μουσική που είναι ένα σχόλιο για την ανθρώπινη εμπειρία. Εκεί βρίσκονται τα τραγούδια. Και θα τους συμπεριφερθείτε σαν αναλώσιμα εξαρτήματα; Υπάρχουν κακές, χειριστικές, άσχημες πρακτικές», ανέφερε.
Η RAYE ολοκλήρωσε λέγοντας: «Υπάρχει ένα πολύ σοβαρό πρόβλημα – αλλά οι τραγουδοποιοί πρέπει να αμείβονται σωστά και να τυγχάνουν σεβασμού. Τελεία και παύλα».
«Όλη η βιομηχανία είναι αηδιαστική»
Η Βρετανίδα τραγουδίστρια έχει μιλήσει ξανά στο παρελθόν για το πρόβλημα της αμοιβής των τραγουδοποιών.
Τον Μάρτιο, για παράδειγμα, επέκρινε τα στελέχη της μουσικής βιομηχανίας που υποπληρώνουν τους δημιουργούς ενώ οι ίδιοι αποκομίζουν τεράστια κέρδη.
«Έχεις αυτούς τους διευθυντές δισκογραφικών εταιρειών που ζουν στις τεράστιες πολυτελείς επαύλεις τους στο Chelsea, ζουν μία όμορφη ζωή, ενώ οι τραγουδοποιοί από τους οποίους κερδίζουν είναι άφραγκοι, δεν μπορούν να πληρώσουν το ενοίκιο τους και μάχονται για τα ψίχουλα των εκδόσεων που κάθονται σε τραπεζικούς λογαριασμούς για δύο χρόνια πριν λάβουν ένα ευρώ, επειδή οι εκδότες τα κρατούν εκεί για να μπορέσουν να εισπράξουν τόκους και να δημιουργήσουν μία ολόκληρη ξεχωριστή επιχείρηση», ανέφερε.
Επίσης, καταδίκασε την τρέχουσα κατανομή των δικαιωμάτων στους τραγουδοποιούς.
«Η δισκογραφική θα πάρει, ας πούμε, το 80%. Ο καλλιτέχνης, σε μία καλή συμφωνία, θα πάρει ίσως 20%, 15% ή 12%, και μετά οι παραγωγοί παίρνουν το 4%, όμως αυτό προέρχονται από το μερίδιο του καλλιτέχνη», περιέγραψε.
«Και ο τραγουδοποιός δεν παίρνει ούτε 1%. Είναι αηδιαστικό, όλη η βιομηχανία είναι αηδιαστική. Αυτό είναι ένα μικρό παράδειγμα του τι συμβαίνει πίσω από κλειστές πόρτες όπου δεν υπάρχει λογοδοσία», συνέχισε.
Η προσωπική περιπέτεια της RAYE
Η βραβευμένη τραγουδίστρια μίλησε επίσης στο NME το 2022 για τις δυσκολίες που αντιμετώπισε με τη δική της δισκογραφική εταιρεία.
«Όταν υπογράφεις με μία δισκογραφική εταιρεία, στην πραγματικότητα δουλεύουν για εσένα: υπογράφεις σε μία εταιρεία για να σε βοηθήσουν να εξελίξεις την καριέρα σου, και να σε ανεβάσουν στο πάνε επίπεδο», είπε.
«Αλλά ως γυναίκα, απλά δεν το νιώθεις έτσι. Νιώθεις σαν να δουλεύεις εσύ γι’ αυτούς. Και ξέρετε, μερικά από τα πράγματα που αναγκάστηκα να περάσω για να καταφέρω έστω και τα ελάχιστα… Είναι πραγματικά πολύ λυπηρό.»
Αφού κατήγγειλε την πρώην δισκογραφική της Polydor Records γιατί την εμπόδισε να κυκλοφορήσει το πρώτο άλμπουμ της το 2021, η RAYE χώρισε τους δρόμους της με την εταιρεία λίγες εβδομάδες αργότερα.
Τελικά, κυκλοφόρησε το πρώτο άλμπουμ της, «My 21st Century Blues», ανεξάρτητα το 2023 και εισέπραξε διθυραμβικές κριτικές για τη δουλειά της.
Επίσης, η RAYE έγραψε ιστορία στα BRIT Awards νωρίτερα φέτος κερδίζοντας επτά βραβεία, τα περισσότερα βραβεία που έχει λάβει ένας καλλιτέχνης σε μία χρονιά στην ιστορία της διοργάνωσης.